Arabistan (Al ahwaz)-Türk

Saturday, May 07, 2005




معرفي كتاب: ويژگيهاي اجتماعي و اقتصادي عشاير ترك لركي ساكن خوزستان

ويژگيهاي اجتماعي - اقتصادي عشاير لركي ساكن خوزستان

00208029 1368 890 نجفي ، يدالله پژوهشي درباره ويژگيهاي اجتماعي - اقتصادي لركيهاي ساكن خوزستان, / يدالله نجفي ، فرهنگ ارشاد دانشگاه شهيد چمران اهواز, 1368 131 صفحه،جدول،نقشه،كتابنامه IN استان خوزستان / لركيها Khuzistan province / Larkies ارشاد ، فرهنگ

عشاير لركي، يك گروه اسكان گزيده و همچنين نيمه كوچرو (رمه‌گرداني) هستند كه حدود يك قرن پيش از عشاير قشقايي جدا شده و به ايل بختياري پيوستند. بسياري از ريش سفيدان لركي عقيده دارند كه نياكان آنها اصالتا ترك قشقايي بوده و به دلايلي تاريخي - اجتماعي از آن امير جدا شده و به بختياري پيوسته‌اند، و برخي ديگرشان هم اعتقاد دارند كه گرچه اجداد آنها از قشقاييها جدا شده‌اند( در اين تحقيق به اسناد اصيل جدايي آنها از قشقايي دست يافتيم) اما اصالتا ترك قشقايي نيستند و قرنها پيش به دلايل تاريخي ديگر به اتحاديه اين قشقايي پيوسته‌اند سپس از آنها بريده و به بختياري روي آوردند.

تحقيق حاضر بيشتر به دنبال شناخت اين فرايند بود كه چگونه و به چه دلايلي، طايفه‌اي يا دسته‌اي عشاير از يك اتحاديه ايلي جدا مي‌شوند و به اتحاديه‌اي ديگر مي‌پيوندند. زير جدايي ايلها از قشقايي و پيوستن به بختياري، يك رويداد استثنايي نبوده، در همين خوزستان حداقل 23 طايفه ديگر، مانند لركيها(كه همه را تفرقه مي‌گويند) از قشقايي جدا شده و به بختياري پيوسته‌اند. در اين پژوهش بيشتر كوشيده‌ايم تا ويژگيهاي اجتماعي - اقتصادي اين طايفه را با توجه به پايگاه ويژه آنها كه متاثر از فرايند گسستن از يك ايل و پيوستن به ايل ديگر است ، را بشناسيم.


دانشگاه شهيدچمران اهواز، معاونت پژوهشي
دانشگاه [دولتي]. 480000
استان خوزستان / ويژگي اجتماعي - اقتصادي / لركي(عشيره) / قشقايي
Khuzestan province / Socio-economic characteristic / Larki / Qashqai


Home [Powered by Blogger]